Thursday, December 5, 2019

BE A KINDERGARTEN TEACHER πŸ‘©πŸ»‍πŸ«πŸ‘©‍πŸ‘§‍πŸ‘¦




hai, today i wanna share about my experience being a teacher.  

Lepas je i habis grad stpm. my friend ada suggest kat i untuk kerja dekat satu tempat ni. First tu tertanya tanya juga kerja apa. Maklum la i tak pernah kerja dekat mana-mana before this. So nak dijadikan cerita, member aku, aisyah ni ajak  la untuk kerja dekat satu tadika ni dekat kementerian kewangan. Dapat je tahu berita ni. i was really reallyyyyy excited. Yelah , aku ni jenis happy kalau jumpa budak budak. srs. lagi lagi yang comel dengar cakap. okay okay dah . jom sambung ;


so nak dijadikan cerita. first day masuk kerja tu, nampak ramai gila budak2 comel . omg nak ada anak cepat !! haha tak gurau gurau. so first thing tu aku kene brief la dengan kak Intan ni. dia bagi tugasan untuk buat apa semua. kalau nak tahu, kerja dia senang je tapi kalau korang lalui penat sebenarnya jaga baby ni. bukan sorang πŸ˜“ramai .. 13 orang :'). kiteorang pulak as tenaga pengajar/pengasuh/ibu/ayah haih 3 orang cikgu je tau. sedih sangat (tapi aku ni jenis suka budak kan so rasa penat tu hilang bila tengok diorang setiap hari) .


Toddler department teacher πŸ’œ



  • Bila nak kena mengajar bebudak toddler ni memang quite challenging jugak  yelah dorang ni focus dia hanya 5 min dan selebihnya adalah masa bermain. Tapi semua anak2 yang di ajar di sini, bijak bijak belaka.

  • also, sepanjang bekerja kat sini, memang tak pernah tak best la dengan macam-macam seminar yang aku ikut untuk teknik mengajar efektif. contoh cara mengajar kanak -kanak mengikut umur, panduan mengenal huruf , games alternatives dan sebagainya.
Pick Color and Word activity


Guided Reading for 4-5 years 

okay next pulak, aktiviti yang paling excited bukan anak murid je suka even cikgu pun suka haha we called is " WATERPLAY"  . aktiviti ni sebenarnya meningkatkan sains persekitaran dalam diri diorang contoh boleh tengok barang apa yg boleh tenggelam timbul, bunyi bunyi alam sekitar, campuran warna dan sebagainyaaa



Catan 
Ni event yang sempat disambut dengan anak-anak Toddler  masa Sambutan Hari Raya. Dorang kena buat persembahan depan parents dengan pakai baju tradisional Melayu hahaha shooo cute!! tengok dorang menari rasa macam sebak plus terharu dah practice and dorang ingat πŸ’• Teacher is EXCITEDDDD




Last but not least, aku suka gilaa budak ni kira paling sayang laa haa nama dia Afi Ayra Iman. Dia ni sangat cheeky and memang bijak yelah ada je perangai dia yang buat orang geram dengan dia haha rasa macam nak hug kuat kuat! kalau layan dia ni tak pernah tak kelakar tau. Ayra ni kuat makan sampai makanan ticer pun dia nak. Bila dengar plastik bukak je, msti dia tanya " apa tu?" pastu buat muka cute mintak makanan aiyoooo







So one day ni , aku dapat offer sambung belajar. perasaan nak tinggalkan or lepaskan kerja sebagai cikgu dekat tadika ni srs talk sedih sangat. Dah tak macam dulu. Hari hari bangun pagi , balik petang. gelak gelak main main dekat diorang dah takda. aku sedih. tapi apakah daya. peluang sambung belajar ni bukan semua orang dapat. so lepas dapat tahu n family pun suruh sambung belajar aku pun lepaskan la jawatan ni. idk. tapi bagi aku, aku rindu sangat dengan budak budak ni. i feel so sad dah tak dapat tengok diorang hari hari. takpe. yang hadir pasti akan pergi ceh haha okayla guys. hope semua happy baca celoteh aku ni. jangan lupa sebelum tidur baca doa. susu habiskan! eh sorry ter rinduu :(((











No comments:

Post a Comment